קוראים

חברים כותבים:

יום שלישי, 25 באוגוסט 2015

ברשומה זו אעבור על מספר נושאים שקשורים לעריכה של רשומה: עריכה של רשומות, חיתוך רשומות עבור דף הבית, הגדרות של דף רשומה, שחזור ארכיון, הגדרה של רשומה והתאמתה לרובוטים של גוגל.

תסתכלו בבלוג שלכם. תלחצו על אחד השיתופים ששיתפתם ותסתכלו לאן הגעתם. נכון, הגעתם לרשומה מקסימה שמספרת על המון דברים נפלאים. אתם זוכרים שלפניה יש רשומה מקסימה ונהדרת לא פחות, כמו גם אחריה. לעומתכם, מה שאני רואה הוא מבוך ממנו אין לי מושג איך לצאת. את הכניסה לדף הבית אני לא רואה, את המעבר לרשומה הקודמת או הבאה אני לא רואה, את היציאה לדף הקהילה אני לא מוצא, וכל מה שנשאר לי, הוא לסגור את הדף ולעבור לאתר אחר, חברותי יותר. אמנם אני יכול להצטייד בכריכים, מימיה, שק שינה ואוהל, ולהתחיל לגלול למטה עד שאגיע להפניות, אלא שגם אחרי שאלחץ על אחת מהן, שוב אנחת בתוך רשומה ללא מוצא. 

מי שלא ציין חזרה לדף הבית ולעמוד הקהילה, אני ממליץ לו להוסיף אותם בהקדם (ר' שיעור בנושא תפריט אופקי). בנוסף, בואו נהפוך את דף הבית לנגיש יותר עבור הקורא, כדי שהקורא לא יצטרך לגלגל בו עד צאת הנשמה, לנחש היכן מתחילה והיכן נגמרת הרשומה ולנסות להבין אם הוא הגיע מכבר לרשומה הקודמת או שהוא עדיין תקוע ברשומה הנוכחית אותה למד מרוב יאוש בעל-פה. נהפוך אותו לדף הבית מקצועי, בו ייראו מספר רשומות שנקבע מראש, בקצרה, ועם קישורים אליהן עבור הקורא המתעניין. 

1. חיתוך רשומות (דף הבית)

נפתח את הרשומה בעריכה:



(1) הסימן של החיתוך, עליו נלחץ כאשר נעמוד בשורה שממנה ואילך הטקסט לא ייראה בדף הבית. 
(2) שורת החיתוך שתופיע עם הלחיצה על הסימן. 
(3) תצוגה מקדימה של הרשומה, בעזרתה נוכל לוודא ששורת החיתוך לא הקפיצה שורות ולא גרמה לרווח מיותר.
(4) עדכן רשומה (או "פרסם", אם החיתוך נעשה תוך כדי כתיבה). 


עכשיו נעבור להגדרות של הבלוג כדי לקבוע את מספר הרשומות (החתוכות!) שיופיעו בדף הבית. אני תמיד קובע 10 רשומות כי גם 10 רשומות חתוכות מאלצות את הקורא לגולל עם גלגל העכבר לא מעט זמן ולכן עדיף שיגיע במהרה עד התחתית של הדף וידפדף אחורה כדי להתרשם מהרשומות שקדמו לאלה המופיעות בדף הראשון. 

עיצוב=>הגדרות=>פוסטים ותגובות=>רשומות=>הצג לכל היותר




כברירת מחדל, Blogger עומד על 7 רשומות בכ"א מהעמודים בדף הבית. נשנה את המספר ל- 10 (לבחירתכם), ונלחץ על "שמור הגדרות" בפינה השמאלית והעליונה של המסך. 

עכשיו ניכנס לפריסה ונעדכן את הישומון של הרשומה. 

עיצוב=>פריסה=>פרסומי בלוגים=>ערוך




ייפתח לפנינו מסך עריכה של הישומון "פרסומי בלוגים". אנחנו יכולים לראות שהרשומות כבר מעודכנות למספר שקבענו בהגדרות. טקסט הקישור שיופיע מתחת לרשומות החתוכות בדף הבית קבוע כברירת מחדל על "פרטים נוספים". נשנה אותו למשהו יותר ברור, למשל: "להמשך רשומה". נרד לתחתית מסך העריכה של הישומון ונשמור. כפי שראיתם, במסך העריכה ניתן לקבוע יותר מרק את מספר הרשומות. אנחנו יכולים לשנות כתוביות, פורמט של שעון ותאריך, שיתופים ועוד. שחקו עם זה. 


2. דף עריכה של רשומה


סרגל עריכה: בחלק העליו של דף העריכה נמצא את המבחר הרגיל של כלים לעיצוב הטקסט: את הגופנים, את הגודל שלהם, צבע, צירוף של קישור, צירוף של תמונה, צירוף של סרט ועוד. בהעברה עם סמן העכבר על האפשרויות, יצוצו התוויות שלהן. אחת הפונקציות החשובות בסרגל העריכה היא - הסר עיצוב:


פונקציית "הסר עיצוב" משמשת את אלה שמעבירים רשומות ממקום למקום והטקסט של הרשומה מועתק יחד עם העיצוב, כלומר כולל את הרקע, את סוג הגופן ואת הצבעים של הרשומה המקורית. כדי לבטל את העיצוב, נבחר את הטקסט ונלחץ על "הסר עיצוב". הטקס יופיע בעיצוב ברירת מחדל. נגדיר עבורו את הגופן המתאים (המומלץ לשפה העברית הוא Arial) ואת גודלו (אני עובד עם "רגיל", או עם "גדול"). בדקו בתצוגה המקדימה את הפונט ואת הגודל המתאימים לבלוג שלכם ולתבנית שלו, וזכרו להבא במה בחרתם.

שימו לב שהתמונות ב- Blogger נפתחות בלחיצה עם הסמן ומלוות בסרגל תמונות, המופיע בתחתית המסך ומאפשר לקורא לעבור ביניהן בזו אחר זו, ולכן אין צורך להציג אותן בגודל ענק. גודל סביר שלא יחרוג משולי הרשומה, מספיק בהחלט. לאחר צירוף של תמונה ניתן לשנות את גודלה ואת מיקומה, להוסיף כיתוב, מאפיינים ועוד, בתפריט שיופיע עם הלחיצה עליה, כך:




הגדרות רשומה: משמאל לדף נמצא את ההגדרות של הרשומה. הן מופיעות כסדרה של טפסים נפתחים: תוויות, לוח זמנים, קישור קבוע, מיקום, תיאור החיפוש ואפשרויות. בלחיצה על כ"א מהכותרות יפתח טופס בו נמלא את הפרטים הרצויים:


לא לדאוג אם ב"הגדרות פוסט" שלכם לא מופיע טופס "תיאור החיפוש". אני אסביר על כך בהמשך.

(1) ב"תוויות" נרשום את התוויות שמאפיינות את הרשומה ונפריד אותן עם פסיקים. כל התוויות נאספות בחלקו התחתון של הטופס, כדי שנוכל לבחור מהן בעתיד. כאשר אנחנו משנים תוויות לרשומות קיימות, תווית שנשארת ללא רשומה, נמחקת מהמאגר. 




בצילום המסך סימנתי עם החץ את התוויות שנמצאות בשימוש וממתינות לשימוש חוזר. 

(2) ב"לוח זמנים" נגדיר, במידת הצורך, את התאריך ואת שעת הפרסום של הרשומה. פונקציה זו משמשת את מי שמעוניין לשחזר ארכיון ולפרסם רשומות שפורסמו במקום אחר, עם תאריך פרסום המקורי. 



אנחנו יכולים לעבור בין התאריכים ע"י חצים או להקליד את התאריך והשעה הרצויים ישירות במקום המיועד לכך. 

(3) הטופס "קישור קבוע" מראה לנו את הקישור אל הרשומה שאנחנו כותבים/עורכים. אנחנו יכולים לשנות אותו. במקרה שלי הכתובת של הרשומה שלי היא: 

http://communityisrael.blogspot.com/2015/08/blog-post25.html

אני רוצה לתת לה כתובת שתאפיין אותה ולכן במקום ה- blog-post_25, אקליד: edit-post. כלומר, כתובת שמאפיינת את תוכן רשומה. הקישור ישתנה בהתאם:


(4) בטופס "מיקום" נמלא את המיקום שלנו ונאתר אותו על מפה או נאפשר למערכת, בה אנחנו משתמשים, לאתר את המיקום הנוכחי. אם אנחנו מעוניינים שהמיקום יופיע בסיפא של הרשומה, אנחנו צריכים לסמן ב "V" את אופציית המיקום במסך עריכה של הישומון "פרסומי בלוגים", כך:


(5) טופס "תיאור החיפוש". אם אינו מופיע בין הטפסים של "הגדרות פוסט", אנחנו צריכים לסמן אותו בהגדרות הכלליות של הבלוג. 

עיצוב=>הגדרות=>העדפות חיפוש=>מטא תגים=>תיאור=>ערוך


למה משמש תיאור החיפוש? כאשר רובוטים של גוגל חורשים את הבלוגים שלנו, הם בוחרים מהם את הטקסטים שלדעתם מאפיינים את הבלוג. כאן ניתנת לנו האפשרות לבחור את הטקסט בעצמנו כדי שהמחפש שיקליד חלק משמו של הבלוג או מהטקסט שהגדרנו ב"תיאור החיפוש", יקבל את הבלוג שלנו כאחת מאופציות החיפוש של גוגל. אנחנו יכולים להגדיר טקסט קבוע, כגון: "בלוג שמדבר על הטיול למאדים שערכתי עם סבתי, החתול והאופניים", או לחילופין, אחרי שנסמן את האופציה "לאפשר תיאורי חיפוש?" ב- "כן", לשמור את הטופס הריק. מרגע ששמרנו את הטופס הריק בהגדרות הבלוג, תופיע האופציה "תיאור החיפוש" בהגדרות של הרשומה. אנחנו נפתח אותה ונקליד לתוכה טקסט שמאפיין את הרשומה הספציפית. וכך בכל פעם, טרם נפרסם רשומה חדשה, נדאג שהיא תכלול את "תיאור החיפוש" שרלוונטי לגביה. בנוסף, השיתוף של רשומות ללא תמונות מבלוגים ללא תמונות, יופיע בליווי של טקסט שהוקלד ב"תיאור החיפוש", לדוגמה:


השיתוף שלעיל מופיע עם המשפט "היא חולמת על חמניות..." אותו הגדרתי בתיאור החיפוש. לולא הייתי מגדיר אותו, גוגל היה בוחר בשני משפטים ראשונים של הרשומה שכלל לא אפיינו את תוכן הרשומה והיו לא יותר מציון של דבר-מה שולי ולא רלוונטי. 

מי שיש לו תמונה באחד הסרגלים בבלוג, התמונה תחליף את הטקסט בשיתוף; מי שמפרסם רשומה עם תמונה, היא לפעמים תשותף יחד עם הטקסט ולפעמים במקום. אם תעבירו את הסמן של העכבר מעל כפתור השיתוף של גוגל+ שבתחתית הרשומה, תוכלו לבדוק כיצד ייראה השיתוף. אני ממליץ למלא את הטופס "תיאור החיפוש" ללא שום קשר להאם הטקסט יופיע או לאו בשיתוף. 

(6) טופס ה"אפשרויות" מאפשר לנו לבטל את התגובות לרשומה, או להשאיר את הישנות ולא לאפשר כתיבה של חדשות. 

כמו שאתם זוכרים, אני כאן כדי לענות על כל השאלות, במייל או בדף הקהילה. זה היה קלי-קלותו, נכון?